De innovatieboog
Een visueel model: in 7 stappen naar nieuwe omzet.
1. Analyse huidige situatie
Wat zijn de business drivers in uw markt?
Activiteiten
Het vertrekpunt is een analyse van de huidige situatie. Hierbij kijken we naar de kerncompetenties, het businessmodel en de productportfolio. Wat zijn de sterktes en zwaktes en bieden de huidige markten nog voldoende groeimogelijkheden?
Voorbeelden
> Meer omzet uit bestaande business
> Distributiekanalen strooizout
2. Klant & Markt
Klant
behoeftes
Activiteiten
In deze stap onderzoeken we de markt, de concurrentie en de behoeften van eindgebruikers. Door het maken van een actuele marktsegmentatie krijgen we inzicht in nieuwe kansen voor de verschillende doelgroepen.
Voorbeelden
3. Conceptfase
Waarde
propositie
Activiteiten
Met de kennis uit de vorige stap gaan we op zoek naar nieuwe (of vernieuwde) product- en dienstenconcepten. Met welke functionaliteit bieden we welke waarde? Wat worden de Unique Selling Points (USP’s) en prijzen?
Voorbeelden
> Innovatietraject starten.
> Internet of Things.
4. Businessmodel
Validatie
Activiteiten
In deze stap verifiëren we de nieuwe proposities met de klant en bepalen we alle input voor het business plan. Wat wordt het businessmodel? Hoeveel kunnen we via welke kanalen afzetten? Samen met de kostendoelstellingen is nu het businessplan compleet.
Voorbeelden
5. Ontwikkelen & testen
Haalbaarheid & Validatie
Activiteiten
In deze fase vind de productontwikkeling plaats. De ontwikkeling start na het valideren van de technische en commerciële haalbaarheid (kosten, time-to-market). Ontwerpbeslissingen worden continue getoetst aan de propositie. Ook wordt nu het marktintroductieplan gemaakt en de logistieke keten voorbereid.
Voorbeelden
6. Lancering
Marktintroductie
Activiteiten
Uitwerken van de proposities per lokale markt (situaties kunnen verschillen) en het inrichten van het online verkoopkanaal. Ontwikkeling van de marketingboodschappen en materialen. Trainen van de verkoop- en serviceteams. Marketingcommunicatie via de relevante kanalen. Eerste klantorders!
Voorbeelden
7. Lifecycle management
Feedback & Optimalisatie
Activiteiten
Denk hierbij aan het vinden van nieuwe distributiekanalen en afzetmarkten. Het is belangrijk om het product gedurende de levensloop aantrekkelijk en winstgevend te houden. Dus actief monitoren van de concurrerende oplossingen en het verzamelen van klantfeedback.
Voorbeelden