De situatie

Bij een machinefabrikant in Noord-Nederland verschuift de markt:

  • meer import vanuit Azië.
  • groeiende concurrentie van lokale concurrenten.
  • verlies van marktaandeel, omzet en winst.

Analyse:

  • Veel ervaring met haar bestaande technologie.
  • Sterk wereldwijd verkoopnetwerk.
  • Bedrijf mist de competenties en middelen of nieuwe producten te ontwikkelen.
  • Er is onvoldoende inzicht in de behoeftes van de markt en de positie van de concurrenten.
  • Nader marktonderzoek is noodzakelijk.
  • Kansen mogelijk door middel van innovatie samen met Innovatiepartners.

 Resultaat

  • Markbehoeftes: er zijn gestructureerde klantinterviews uitgevoerd wat heeft geresulteerd in een helder beeld van de kansen in de markt.
  • Innovatie: Innovatie is noodzakelijk, maar het bedrijf heeft niet de middelen om nieuwe producten te ontwikkelen. De oplossing is technologie van andere bedrijven (exclusief) te implementeren in hun markten. Uit ons netwerk zijn twee bedrijven voor de klant geïdentificeerd.
  • Marketing: Er is een nieuw marketing communicatie plan opgesteld, waarbij het bedrijf zich nu gaat richten op procesoplossingen in plaats van machineverkoop.

Interessant? Blijf op de hoogte
New business factory: business development & innovatiesupport.