100-jarig bedrijf past businessmodel aan

Door de steeds verdergaande digitalisering gaan veel businessmodellen op de schop. Voorbeelden zijn te vinden in zowel B-2-C  als B-2-B markten, zoals de gedrukte media, post, financiële dienstverlening, retail en ICT. Ook de taxiwereld is op dit moment danig in beroering, onder andere door nieuwkomers zoals Über, waarbij via een app klanten direct worden gekoppeld aan vervoerders.

Dat het ook anders kan bewijst Taxi Unter

Onlangs kwamen we in contact met een bedrijf dat zich in deze turbulente markt succesvol heeft aangepast. Taxi Unter is een familiebedrijf van al meer dan 100 jaar oud en met een goede naam in de regio. De klandizie is divers en bestaat onder andere uit zakenreizigers, café bezoekers en senioren.

Door de lange historie heeft Unter veel ervaring opgedaan in drukke en rustige tijden. Het businessmodel is inmiddels geheel afgestemd op het flexibel kunnen inspelen op veranderende marktcondities.

Een nieuw businessmodel

In tegenstelling tot vroeger heeft Unter nu 25 onafhankelijke chauffeurs met auto, elk rijdend voor eigen rekening en risico.

De rol van Taxi Unter is het beheren van de 24-uurs centrale. Het bedrijf heeft geïnvesteerd in een geavanceerd softwarepakket waarmee de ritten kunnen worden geboekt en toegewezen aan de chauffeurs.

Voordelen voor zowel Unter als de chauffeurs zijn:

  • De chauffeur krijgt ritten aangeboden door Unter en betaalt hiervoor een vaste wekelijkse fee aan Unter.
  • De ritprijs wordt door Unter bepaald en de reiziger rekent direct af met de chauffeur. De inkomsten uit de ritten gaan volledig naar de chauffeurs, er is geen provisie voor Unter.
  • Unter heeft een speciaal toewijzingssysteem bedacht om een eerlijke verdeling van de ritten te verkrijgen. De chauffeurs kunnen dit volgen via de PDA (Personal Digital Assistent) die in directe verbinding staat met de centrale.
  • De chauffeurs rijden met een Taxi Unter lichtbalk op de auto.

De belangrijkste kosten van Unter bestaan zo uit het runnen van de centrale en het onderhouden van de IT infrastructuur. De inkomsten van Unter bestaan uit de fee’s van de chauffeurs. Unter heeft haar businessmodel “Über bestendig” gemaakt.

Een businessmodel “Über bestendig” maken is nog niet zo eenvoudig

Het veranderen van een businessmodel is een strategische keuze en een grote investering in tijd en geld. Daarnaast zijn er de risico’s die in kaart moeten worden gebracht. In het extreme geval kan een ander businessmodel gevolgen hebben voor de continuïteit van het bedrijf. En hoe reageren uw klanten? Koudwatervrees is dus niet zo gek.

Een gestructureerde aanpak

Een businessmodel wijzigen is een multidisciplinaire activiteit en vergt een lange reeks van beslissingen. Een gestructureerde aanpak helpt om de juiste vragen en antwoorden boven tafel te krijgen. Zo kunnen op het juiste moment de juiste beslissingen worden genomen. Tevens kan per stap die expertise erbij betrokken worden die op dat moment van toepassing is. Kennis van buiten kan hierbij helpen en tot nieuwe inzichten leiden.

Een ervaren specialist

New Business Factory maakt voor haar gestructureerde aanpak gebruik van de innovatieboog. De innovatieboog is specifiek ontwikkeld voor business development projecten. De vaststelling van het businessmodel is hierin een belangrijk element en komt terug in meerdere stappen. Elke stap wordt ondersteund met een masterclass, om zowel kennis te delen als om afstemming te verkrijgen tussen alle betrokkenen.

Is uw business “Über bestendig”?

Wat zijn de kansen en bedreigingen van nieuwe businessmodellen in uw markt? Bent u er klaar voor, is uw business Über bestendig?

Neem nu vrijblijvend contact op voor een oriënterend gesprek: e-mail

Wilt u meer lezen over onze gestructureerde aanpak? Lees hier meer over de innovatieboog.

New Business Factory is gespecialiseerd in new business development voor de B-2-B markt. Wij bieden opleiding, advies en ervaring om u te helpen met het succesvol realiseren van nieuwe business.

Taxi Unter is een wegens privacy gefingeerde naam.

Deel op social mediaShare on LinkedIn7Share on Facebook0Tweet about this on TwitterEmail this to someone